Department de Llengua Catalana: Linguistic Partners

Department de Llengua Catalana: Linguistic Partners

Enguany hem iniciat un nou projecte d’innovació pedagògica  per als grups de català avançats que segueixen el pla d’estudis de la Generalitat pel que fa a la part sociolongüística que treballem a l’etapa secundària els centres estrangers del nostre territori.

Aquest treball s’inicia a mitjans de novembre amb un intercanvi lingüístic entre els alumnes de l’IES Baix a mar i l’Olive Tree School. Són sis parelles lingüístiques que vàrem sugerir segons el perfil lingüístic dels candidats i les seves inquietuds personals.

Aquets nois i noies es troben setmanalment a les aules de l’IES Baix a mar per afrontar un repte comú: agafar confiança en l’ús de la llengua oral (català i anglès) i compartir els coneixements.

Es un projecte que hem estat adaptant la Coordinació LIC de l’IES Baix a mar i jo com a responsable d’aquesta part curricular a l’Olive per a cobrir les necessitats específiques dels nostres alumnes, els quals han arribat a l’escola amb uns coneixements heterogenis del català i el castellà segons procedència i depenent de si era primera, segona o tercera llengua dins el nucli familiar (tan per als nadius com alguns no nadius que també participen en aquest projecte).

En l’adquisició de les competències lingüístiques hi ha un repte que està per sobre de tots els altres i més en el nostre cas: la pràctica sistemàtica de la llengua a través d’accions comunicatives que es mantenen en el temps es el pilar que ens ha d’acompanyar conjuntament amb les nocions gramaticals i narratives que anem treballant a l’aula.

La seguretat que necessitem per avançar i la solidesa que dóna l’autocorrecció de les pròpies errades entre nois i noies de la mateixa edat és sens dubte el valor afegit d’aquest projecte.

Aquest programa d’aprenentatge-servei consta de 8 sessions (1 sesión = 1hora / cada dimarts de

16h15’ a 17h15’) i en el nostre cas doblem per tal de treballar els dos rols durant el curs (per tant, les dues llengües).

Hi ha un material de suport a les sessions (9 activitats-preguntes a resoldre a cada sessió sobre un tema concret) i una autocorrecció final de la sessió que es gravada amb el móbil o Ipad.

Un alumne agafa el rol de professor i l’altre el rol d’aprenent amb els materials necessaris segons el tema i així anem avançant.

Esperem veure molt aviat aquest grup d’alumnes i tots els que vulguin venir a conèixer la nostra escola després d’aquesta experiència tant gratificant.

Previous
Previous

Secondary Geography Studies: Year 7 and 8 Explore Brazil

Next
Next

World Book Day and Year 4 Art: Visualising Your Favourite Book